Székelyhon.ro
2017. február 20., hétfő; Ma Aladár, Álmos napja van
Rss Facebook oldal Twitter oldal Youtube csatorna Google +1 oldal

Elbuktak a Hargita megyei autonómiahatározatok

Székelyhon | 2017.01.30. [16:08]

A Hargita megyei települések önkormányzatai által elfogadott összes autonómiahatározatot, szám szerint 43-at jogerősen semmisnek nyilvánítottak az igazságszolgáltatás különböző szintjein, miután a prefektus megtámadta ezeket a közigazgatási bíróságon.

ortuz-PA-25_bAz autonómiáért szervezett őrtűzgyújtáson. Egy láng most elaludt…

Az Adrian Jean Andrei prefektus által megtámadott határozatok egy részét a Hargita Megyei Törvényszék, másik részét a Marosvásárhelyi Ítélőtábla érvénytelenítette – írja az Agerpres hírügynökség.

„Nem is történhetett volna ez másképp, hiszen mind a 43 határozat, amely az úgynevezett Székelyföld autonómiájáról szól, eleve ellentmond az alkotmánynak és az érvényben lévő törvényeknek. A bíróság semmi egyebet nem tett, minthogy megállapította ezek törvénytelen és érvénytelen voltát. Minden bírósági döntésnek törvényereje van, és én azt hiszem, hogy ez figyelmeztetés lehet mindazoknak, akik hasonló dolgokat terveznek, hogy ugyanerre a sorsra jutnak. A megye gazdasági, szociális fejlesztésével kellene foglalkoznunk, nem azzal, hogy megosszuk a lakosságot. Mindenkinek tudomásul kell vennie, hogy Hargita megye Románia közigazgatási-területi egysége, és mindenki, aki itt él, román állampolgár – nincs semmi gond azzal, hogy ha más országnak is állampolgára, de elsősorban román állampolgár” – nyilatkozta a hírügynökségnek Adrian Jean Andrei prefektus.

2014 és 2016 között Hargita megye 43 helyi önkormányzata fogadott el olyan határozatot, miszerint különálló, autonóm közigazgatási egységhez kívánnak tartozni, amelynek területén hivatalos nyelv lenne a magyar is.

A bíróságnak küldött indoklásában a prefektus rámutat, hogy „egy Székelyföld nevű közigazgatási régió” létrehozása ellentmond az alkotmány előírásainak, amely egyértelműen megszabja, hogy az ország területe, közigazgatási szempontból, községekbe, városokba és megyékbe szerveződik. Ugyanakkor alaptörvénybe ütközőnek ítélik a magyarnak mint hivatalos nyelvnek a bevezetését, ez ugyanis szembemegy az alkotmány 13. cikkelyének előírásával, miszerint „Romániában a hivatalos nyelv a román”.

A bíróság által elfogadott dokumentumok szerint az alkotmányban rögzítettől eltérő területi-közigazgatási egység létrehozásáról nem helyi, hanem országos népszavazáson lehetne dönteni.

Csütörtökön megjelent a Hivatalos Közlönyben egy, a Székelyföldnek autonómiát előirányzó törvénykezdeményezés, amelyet egy tíztagú bizottság dolgozott ki.

A tervezet területi autonómiával ruházza fel a nyolc székből álló Székelyföldet, azaz a jelenelgi Kovászna és Hargita megye, valamint a történelmi Marosszék alkotta régiót, ahol a magyar hivatalos nyelvként lenne használható az oktatásban, az igazságszolgáltatásban és a közigazgatásban.

A törvénykezdeményezést negatívan véleményezte a Törvényhozási Tanács, amely arra figyelmeztet, hogy a tervezet egy különálló, a román egységes nemzetállammal párhuzamos entitást hozna létre.

„Ha egy, az alkotmány által el nem ismert, kizárólag etnikai alapon szerveződött közigazgatási-területi egység a többinél nagyobb fokú önállóságot kapna, ez nyilvánvaló módon sértené a nemzetközi jogszabályok által szavatolt és az egyazon ország határain belül élő állampolgárokat megillető egyenjogúság elvét, illetve az alaptörvényt is” – írja a Törvényhozási Tanács véleményezésében.

Komment




Hozzászólás száma:
Név:
Biztonsági kód
Elfogadom a mércét
44.
golem
2017.02.01., szerda [20:47]
Itt " Kosovo " nélkül nem lesz autonomia
43.
manoba belé
2017.02.01., szerda [10:09]
Az Autonomiát el kell felejteni kell nézni a román hiradokat és ott mutatják hogy mi jár és mi nem vagyis ennek ugy mondják hogy játni jár csak nem jut vagyis- nu egzista tinut autonom Secuiesc magyarul hogy meg értse mindenki nincs ilyen és ezt le kell nyelni !!!
42.
Europai.
2017.01.31., kedd [18:35]
Az államelnök példaértékűnek ítélte meg a kisebbséggel való bánásmódot Romániában.
Ezt hallják külföldön egy kisebbségi államelnöktől.
Az egységes kiállás is hiányzik,mint mindig,ez az igazság.
41.
gyergyoi
2017.01.31., kedd [13:27]
a találó Szl hozzászólást még kibővíteném a linkkel amit lejebb osztottam meg, a 30-as hozzászólásomba. Na az már egy kicsit utánnanézés. Elvárom hogy bizonyítandó a te állításodat is linkelj valami használhatót aminek valóság alapja is van.
40.
Szl
2017.01.31., kedd [13:21]
39.ótonómiát bunkisztánnak!
Olyan pontosak a beírásában emlegetettek - "utána is néztünk", persze szelektíven, s a nagy cégek adózásait nem kalkulálják bele - mint a "mogjoros(i)" próbálkozás: ama bukaresti utca, tán a Drumul Taberei negyedben, a szalontai (lám, lám parciumi székely!!!) kommunista vezető Alexandru Moghiorosról kapta a nevet. Nem nagy dicsőség, mint a kényszeredetten Bukarestbe szédelgett székelyek esete sem, de hát akkor nem volt elég a föld. Ma föld van elég, de még több a buta és lusta, nemzetével kececkedő... gyökér.
39.
ótonómiát bunkisztánnak!
2017.01.31., kedd [11:46]
@Szl:
"(Honnan tudja, hogy többet kapunk. ..."
Onnan, hogy mi még egy kicsit utána is nézünk a dolgoknak, nem csak fújunk valami mesét elfogultan. De ez magas magának, mint pipének a szaxafon. Meg aztán ilyen kicsi helyen nem is lehetne elmagyarázni és több, mint valószínű, hogy úgy se értené meg.

"(Mert ugy-e a történelem során Székelyföldet Bukarest tartotta el? "
Akár így is mondhatnánk. Egészen a legutóbbi időkig a székelyföldi rá volt kényszerülve, hogy Bukarestbe keresse meg a betévőt. A nők cselédnek, a férfiak az épitkezésbe szegődtek el Bukarestbe. Sokan oda is rekedtek. Ennek emlékét örzi a "mogjor utca", a "mogjoros(i)", és még sok más.
Aztán most már Magyarországon és Nyugaton kénytelen robotolni. Vagyis, a székelyföld sohasem volt képes eltartani a lakóit.

Kicsit még nézegessen ki figyelmesebben abból a nagy buta fejéből, ne haljon meg ugyanolyan bután, mint amilyennek született.
38.
ótonómiát bunkisztánnak!
2017.01.31., kedd [11:31]
Nem mindenkit lehet megzsarolni. Csak azokat, akiknek takargatnivalójuk van. Ezt nem elfelejteni!
Szép fiuk ezek a vármegyések, meg gárdások, meg a többi forrófejű. S a szépségükön felül meg aztán qrvára okosak. Igen.
37.
gfx codec
2017.01.31., kedd [11:15]
Ismerve a titkosszolgák egyes módszereit (van könyv is erről), simán megzsarolhatták a fickót, most meg elviszi a balhét...
Persze, amit tett, egyes meglátások szerint is megbocsájthatatlan, de azt is meg kell vizsgálni, hogyha engem, téged stb... zsaroltak volna meg mit tettünk volna... valószínű, hogy a "dögöljön meg a szomszéd kecskéje is" elv alapján tettünk volna lépéseket.
36.
Káttó
2017.01.31., kedd [11:11]
@Szl:
Amondó vagyok, nézze meg inkább a háromszéki Beke-ügy fejleményeit, jan. 27-én volt tárgyalás. A sok sírás-rívás, román-gyalázás után mit kell megtudnunk? Hát azt, hogy a maréknyi ostoba szervezkedő beszélgetését nem a román titkosszolgálat, hanem a bármegyések egyik jelen lévő tagja, cimborája rögzítette hangszalagra, és adta át a román hatóságoknak.
35.
Káttó
2017.01.31., kedd [11:05]
@Szl:
Sze maga mondta, idézem, mint a Bibliát:
"Ilyenek (is) vagyunk: BUNKÓK!"
Hát én ennek nagyon megörvendtem, hogy van még egy tagunk. Erre fel maga visszakozik. Na ne már!
34.
Szl
2017.01.31., kedd [10:42]
Eccer jól megmondta! Csak annyit: nem emlékszem, hogy együtt voltunk, mikor maga az orrát túrta. Nem vagyunk hát kollégák... Egy oldalon sem vagyunk. Maga fröcsög, ahhelyett, hogy a felvetésekre reagálna. A magukfajta útja vezet Bangladesh felé (ha már nyugat is kihajította).
33.
Káttó
2017.01.31., kedd [10:14]
@Szl:
Jó napot, bunkó kolléga! Be jó, hogy nem vagyunk egyedül, Szl es közénk valónak nevezi magát!
32.
hargitai fecskemadár
2017.01.31., kedd [10:05]

23 kisebbséggel szép kis *** nemzetállam. 150 éve jóformán nem is léteztek :D :D :D :D

31.
Szl
2017.01.31., kedd [09:24]
Hát miért is nincs nekünk autonómiánk? Mert másak vagyunk mint a déltiroliak, a baszkok, a katalánok. Mert olyanok vannak közöttünk és írogatnak is -és nem elszigetelt esetek- , mint 1. Nekem nincs autóm, 3. hm..., 10. ejnye (Honnan tudja, hogy többet kapunk. Aztán hová adózik a sörgyár, a Melinda, a borvizek, stb.?), 15. Kid, 16. Kátto (Mert ugy-e a történelem során Székelyföldet Bukarest tartotta el? Nem, csak a maguk fajtáját!), 17. otonomiat, 19. felhabborodott. Ilyenek (is) vagyunk: BUNKÓK!
30.
gyergyoi
2017.01.31., kedd [09:05]
begyorsultak itt is a szekusok :)
ez a sablonos szöveg hogy nem fogunk megélni saját magunkban, gyorsan cáfolnám egy románok által készített cikkel:
http://www.gandul.info/financiar/harta-banilor-din-romania-cat-da-si-cat-primeste-inapoi-de-la-bugetul-de-stat-judetul-tau-9444892
na meg ne felejtsük hogy sok itteni nagyvállalat nem ide van bejegyezve hanem Bukarestbe mert így követeli a törvény, még így is csak 82%-át kapjuk vissza annak amit befizetünk. Na de még lehetne sorolni az érveket ha már gazadási érvet vettünk elsőnek akkor a nemzetiségünk megmaradásával lehetne folytatni.
29.
hargitai fecskemadár
2017.01.31., kedd [08:55]
@23:
Remélem tudod, hogy románia nem 1918. december 1én lett románia...
Korábban, már 1916ban odaígérték a b-franciák, ha cserében hátba támadja a korábbi szövetségeseit.
Ha úgy fordul az érdek, akkor meg lesz ennek a kellő eredménye. (megsúgom, hogy a világpolitika jelenlegi állása szerint, az elkövetkező 5-10 évben érdekes történeteknek lehetünk tanui)
28.
felhaborodott
2017.01.31., kedd [08:45]
Azt tudode te okos mélymagyar, hgy Magyarországnak kb annyi nemzeti kisebbsége van, mint Romániának, vagyis kb 10% ?
27.
opportunista?
2017.01.31., kedd [08:33]
Gyáva népnek nincs hazája! De a megalkuvónak, az opportunistának sem! Idàig fajult a székely?
26.
rokagomba
2017.01.31., kedd [08:14]
eljön az idő, károgók..............
a történelemben semmi sem állandó, főleg nem lehet az egy ilyen összetákolt "ország"
25.
ddddddd
2017.01.31., kedd [08:13]
Igazad van, a rablóbandát ki kell tüntetni, ammesztiát adni és kegyelmet gyakorolni a király helyett is. Ez a menő, a trend.
24.
Megfelelő
2017.01.31., kedd [05:51]
Igy van kedves barátaim, mit akarhat az egér a kigyó szájában...?,legfőbb csak annyit, hogy ne rágja meg?Gondolkodjunk:
Csakugyan el kell viselni az elviselhetetlent??
23.
23
2017.01.31., kedd [00:06]
"... pont úgy fogják szétdarabolni...."
Aludjál jól, galumadár! Azt te hajason nem fogod megérni. De még az ük-ük-ükunokád se. Aludjál jól, addig is nem irkálsz ide hülyeségeket.
22.
hargitai faültető
2017.01.30., hétfő [23:12]
De ugye Magyarország az nemzetállam?
Csak azért, mert ott is sok a nem magyar fecskemadár :D:D:D
21.
hargitai fecskemadár
2017.01.30., hétfő [22:52]
Ejj ejj ejj... románi léte is megkérdőjelezhető volna, ha nem lettek volna annyira kegyesek anno az akkori nagyhatalmak, hogy azt a nagy egyesülésre rábólintsanak...

Ahogy összecsirizelték ezt a műállamot, pont úgy fogják szétdarabolni... és majd aztán jöhetnek a híres dák-római esti mesével :D :D :D :D :D :D

A slusszpoén az, hogy románi nem nemzetállam, mert én pl nem vagyok román... (ENNYI)
20.
nyugodt.
2017.01.30., hétfő [22:39]
Háborogsz és félrebeszélsz.
Az autonómiahatározatokat Izsákék szerkesztették, ők követelik az elfogadásukat Tőkésékkel, Szilágyi Zsoltékkal, Toró T. Tiborékkal kánonban. Az RMDSZ-többségű tanácsok, szegénykék, csak engedtek az Izsákék követeléseinek.
19.
felhaborodott
2017.01.30., hétfő [22:34]
D...tok fel az autonmiatokat, penzt adjatok es munkahelyeket. Halljatoke nagy okos udemeres politikusok????
18.
Káttó
2017.01.30., hétfő [20:31]
Na igen, például R.
Hát ha ilyen bekövetkezik, inkább kitelepedek Moldvába, ki én. Nem kell megijedni, viccelek, biztos vagyok a dolgomban, hogy nem kell költözzek:)
17.
otonomiat
2017.01.30., hétfő [20:20]
Hála az Istennek, mert beledöglöttünk volna a nagy autonómiázásba!
Képzelem, mi lett volna ha R lett volna a "székely király" :)
16.
Káttó
2017.01.30., hétfő [20:12]
@Egy:
Székelyföld az autonómiával, önerőből a Bangladesh szintjére süllyedne. Habár most sincs túlságosan messze attól. A székelyek megennék egymást a kis hatalomért, és ha a románok okosak lennének, hagynák is ezt vagy 10-15 évig. Aztán roló.
Autonómia? Azt ugye egy része nem fogadná el, hogy az Rmdsz vezesse a közigazgatást, a tartományt magát. Mindenképpen az ilyen Izsákok, Árusok akarnák vezetni, jönne erősítésnek egy-két partiumi, bánsági (ismerjük, kik). De akik megmaradnának az Rmdsz mellett, azok nem fogadnál el ezeket a széltolókat.
Vajon lesz alkalmunk 2030-ig ezen elszórakozni?
15.
Kjd
2017.01.30., hétfő [18:46]
Önálló meg életképes:)))
2nap alatt fulladna bele mindenki a saját...izéjébe ..
A kutya se fizet adót...,mert ugye bukarestnek NEM:))
csíknak vajon jobb kedvvel tennék??;)))
14.
icuska
2017.01.30., hétfő [18:18]
Elvtársak ! Hogy lehet autonomiát kiharcolni szépszoval, határozatokkal, kongreszusokkal stb. ? A fejsze nyele vajon mire valo?
13.
Egy
2017.01.30., hétfő [18:08]
Ez egy ritka nagy hazugság, hiába ismételgetik egyesek. Jó kérdés az, hogy miért teszik. Arra tippelek, hogy õk azok közé tartoznak, akiknek nem kicsi a fizetésük.
12.
Egy
2017.01.30., hétfő [18:05]
De vajon miért kellett ezzel ismét elõállni, mi az aktualitása?
Arról nem beszélve, hogy az a 43-as szám igen gyanús, az SZNT honlapján van egy összesítõ itt:
http://sznt.sic.hu/hu-sic/index.php?option=com_content&view=article&id=752%3Aszekely-oenkormanyzatok-az-autonom-szekelyfoeldert&catid=12%3Afolyamodvanyok-valaszlevelek&Itemid=16&lang=fa

Abban 38 Hargita megyei település szerepel.
11.
be
2017.01.30., hétfő [17:56]
Nem tudom mi ütött abba a moldvai faluba amelyben az utolsó választásokkor 1 személy sem ment el szavazni. Ők már semmit sem akarnak? Tessenek csak egy kicsit is foglalkozni Norvégiával. A svéd királynak háromszor volt vétó jóga a norvégok szavazásával szemben, negyedszerre csak tudomásul vette, hogy a norvég nép szabad. Én nemigazán szeretnék enklávét de Svájcot annál inkább ahol több nép együtt él egyenlőségben, békében és gazdagságban. Sajnos a románság nem tudja mi a Svájc. Az ortodoxia keleten tartja, ez igaz nem akkora baj de hagyományok a Balkánhoz ragasztják. Fel sem merül bennük Svájc pedig a királyuk ott élt és infot tőle is kaphattak volna bőven
10.
ejnye
2017.01.30., hétfő [17:49]
@kig:
Egyelőre számottevően többet kapunk, mint amennyit befizetünk. és mégis nálunk a legkisebbek a bérek, stb. Lehet itt nagyokat mondani, de ....
9.
hmmmmm
2017.01.30., hétfő [17:39]
Ugyanezt hallottam már 2004-ben is. Sajnos közülünk sokan meg vannak győződve, hogy Románia nélkül egy senkik lennénk. Igazi szolgalelkek, az ilyeneknek találták ki Trianont.
8.
kig
2017.01.30., hétfő [17:23]
Székelyföld életképes és önálló lenne, közép/hosszú távon.Lenne számottevő ipara,mezőgazdasága,és főleg turizmusa.Ezt tudja Bukarest is,tudják a politikai elemzők is.Persze dolgozni kell,és mentalitást váltani-egyes körökben.
7.
dfgtrs
2017.01.30., hétfő [17:22]
Egyebkent is, akartok autonomiat, hivatalos magyar nyelvet, de elitelitek, hogy a birosag a heineken-nek adott igazat a CSIKI szo ugyben. Ha minden magyar lenne, a Ciuc is Csiki es az igazi Csiki is Csiki.
Ez aztan a SZEKELY LOGIKA
6.
dfgtrs
2017.01.30., hétfő [17:20]
@Egy:
Magyarazd meg nekem: miert nincs igaza? miert butasag amit hm... irt? Nekem teljesen logikus.
5.
Egy
2017.01.30., hétfő [17:08]
@sik:
@hm..:
Te nem tudod mit beszélsz hm..

Dehogy nem, pontosan tudja. Csak azért fizetik, hogy ilyen butaságokkal próbálja félrevezetni az embereket.
4.
sik
2017.01.30., hétfő [17:04]
Te nem tudod mit beszélsz hm..
3.
hm..
2017.01.30., hétfő [16:40]
Legjobb indulattal mondom, mégha a többség is akarná az autonómiát, akkor sincs értelme. Székelyföld nem lenne életképes és önálló, közép/hosszú távon. Számottevő ipar nincs, mezőgazdaság nincs, turizmus nincs, főleg kereskdelemből, szolgáltatásokból és textíliagyártásból (túl)él a lakosság nagyrésze. Először dolgozni kellene, legyen meg egy minimális jólét, amiből fenn lehessen tartani az autonómiát és hasonló elképzeléseket. Egyelőre az autonómia mint ötlet, csak a politikusok és azokhoz közel állók érdekeit szolgálja. Pont.
2.
menasag
2017.01.30., hétfő [16:33]

(...) Az autonómia tervezet nem nemzetellenes hanem közösségközpontú....akár mint a mikor megalakult a Cuzai unió. Az az ember aki nem becsüli a másik jogait az fasiszta.
Az a tény amikor egy kisebbség vagy közösség kifejezett jogait egy olyan diktatórikus rendszerrel próbálják kettétörni mint amit ez az ádrián képvisel akkor senki se csodálkozzon, hogy etnikai feszültségek keletkeznek...sőt ők szítják azért, hogy elérjék a fasiszta céljaikat.
Ez nem testvéri vagy nemzeti fogalom hanem terror.

1.
Nekem nincs autóm
2017.01.30., hétfő [16:33]
Elbuktak? De azért kell nyomatni őket, az Izsák-Szilágyi-Tőkés-Toró kvartett erőlteti, követeli, hogy aztán lehessen ennek ürügyén támadni, gyalázni a székelyföldi önkormányzatok magyar vezetőit,. tanácsosait.
Caragiale téma a javából. De Karinthy is megírhatta volna.
Hozzászólások44