Székelyhon.ro
2012. február 22., szerda; Ma Gerzson napja van
Rss Facebook oldal Twitter oldal Iwiw oldal Google +1 oldal

Többé nem doktor a fogorvos?

Gáspár Botond | 2010.12.16. [12:39] | Utolsó módosítás: 2011.01.06. [17:43]

Felháborodást váltott ki a Marosvásárhelyi Orvosi és Gyógyszerészeti Egyetem fogorvosit idén végzett hallgatói körében, hogy oklevelükön nem szerepel a doktori titulus. Míg 2009-ben még a „Doctor-medic” kifejezés szerepelt, addig idén „Medic dentist”-ként végeztek. A szabályozás állítólag uniós normákat követ, a tiltakozók azonban pert fontolgatnak.

fogorvos_f_b

A MOGYE fogorvosi karán idén végzett három hallgató felkereste Kincses Előd ügyvédet, mivel úgy vélik, „átverték” őket, oklevelükön ugyanis nem szerepel a doktori titulus. „Két magyar és egy román nemzetiségű személy fordultunk emiatt jogorvoslatért. A doktori titulus szimbolikus, nem tudományos érdemek miatt jár, viszont úgy érezzük, befolyásolja a tevékenységünket. Ha a diplomán nem szerepel, akkor nem tüntethető fel a rendelő cégtábláján, a pecséten, a kitűzőn. Nem feltétlenül presztízskérdés, hanem a páciens szempontjából is fontos, hiszen ahhoz megy, aki doktor. Továbbá azért is elfogadhatatlan számunkra, mert az általános orvosi és az állatorvosi kar végzettjeihez hasonlóan mi is 6 évet jártunk egyetemre, ők pedig doktori titulussal végeznek” – közölte a neve elhallgatását kérő volt hallgató. Hozzátette, a MOGYE vezetőségét nem érdekli a helyzet, sőt azt mondták a diákoknak, hogy így nem kell elfogadtatniuk Romániában szerzett oklevelüket az Európai Unió többi országában.

diploma_UMF_MD_2010_b

Az ügyvéd álláspontja

Megkeresésünkre Kincses Előd ügyvéd elmondta, a változást a téves fordítás eredményezte, a közigazgatási eljárás során pedig az előzetes panaszt benyújtotta Daniel Funeriu oktatási miniszternek, kérve, hogy vonja vissza a módosítást jóváhagyó rendeletét, valamint az Országos Diszkriminációellenes Tanácsnak. „A tárcavezetőnek nincs joga felülbírálni a törvényt. A törvény értelmében a válaszra 30 napjuk van a hatóságoknak, amennyiben nem válaszolnak, vagy elutasítanak, akkor perre visszük az ügyet. A fogorvos a piacról él, tehát fontos, hogy milyen titulus szerepel a névjegykártyáján, a rendelőjén. Három személy bízott meg, de ez az összes végzett sorsát, karrierjét érinti” – mondta az ügyvéd.

A hivatalos verzió

Az Egészségügyi Minisztériumban is érdeklődtünk. Azt a választ kaptuk, hogy a kérdésben a Tanügyminisztérium az illetékes, viszont annyit megtudtunk, hogy egy 2003-as európai uniós normáról van szó, amelyet akkor úgy hoztak meg, hogy 6 év múlva – azaz amíg azok végeznek, akik akkor kezdték tanulmányaikat – lép érvénybe. A tavaly végzett évfolyam valahogy „megúszta”, holott már rájuk is vonatkoznia kellett volna, az idén végzetteknek viszont már csak „Medic dentist” megnevezés járt.

diploma_UMF_MD_2009_b

A vita oka

A 2005/36/CE jelzésű Uniós Irányelv 22-es cikkelye tartalmazza a fogorvosisokra vonatkozó passzust. Az eredeti angol szöveg a következő: „The professional activity of the dental practitioner should be carried out by holders of a qualification as dental practitioner set out in this Directive.”, ennek román nyelvű fordítása pedig: „Activitatea profesională de medic dentist trebuie exercitată de către titularii unui titlu de calificare ca medic dentist prevăzut în prezenta directivă.” A kis, de annál fontosabb félrefordítás miatt robbant ki a vita. Az angol szövegben tehát egyetlen szó sincs címről, ott qualificationről van szó, ami a kontextusban képzettséget jelent és nem címet, mint ahogy azt a román szövegben feltüntetik.

Online aláírás

Az ügy érdekében online aláírásgyűjtésbe kezdtek a fogorvosisok, aki támogatni szeretné kezdeményezésüket, vagyis, hogy doktori titulus szerepeljen az idei okleveleken is, a http://www.autotip.ro/petitie/ linken megteheti. Csütörtökig több mint 1300-an írták alá a tiltakozást.

Komment




Hozzászólás száma:
Név:
Biztonsági kód
Elfogadom a mércét
Hozzászólások38
38.
Dr Anonim
2010.12.20., hétfő [13:56]
Uzenem Anonim 34nek, hogy ebben a peticioban nem azt kerjuk ami nem jar nekunk, ha megkaptak az elozo evben vegzettek, sot az iden vegzett altalanos orvosisok a titulust, akkor miert nem kapjuk meg mi is?Itt ez a kerdes, nem PhDt kerunk jogtalanul. Es ha ennyire lenezik a fogorvosoktat egyesek es ugy gondoljak hogy nem tudunk semmit, akkor el kell vegezni az egyetemet es vegig tanulni azt a sok plusz anyagot is, ami nem is tartozik a fogorvoslashoz, bar mi csak a fogakhoz ertunk allitolag azert, hogy legyenek koztunk ugyes Medic Dentist-ek. Utana megkerdem en is, hogy miert harcolsz a titulusodert.
37.
Dr. Ing. Sebestyén István
2010.12.19., vasárnap [19:14]
Az ügy felkerült a Nemzeti Internet Figyelőre is. Itt megtekinthetitek:

http://internetfigyelo.wordpress.com/2010/12/19/tobbe-nem-doktor-a-fogorvos/#comment-4884

Szerkesztők ígérték, hogy a peticiót is felteszik, ha lefordítjátok magyarra.
Ha készít vki egy bannert, akkor az, az első oldalon fog szerepelni. Ebben a bannerben benne lehet a petició linkje is és egy rövid figyelemfelkeltő szöveg.

Közösen dolgozni és összefogni kell.

Dékánnal, rektorral kell interjút készíteni és a szöveget románul, magyarul el kell helyezni különböző portálokon. Legfontosabb kérdés, mikorra juttok az általatok kívánt formáju diplomához. Erre kellene végre válaszoljanak a MOGyE vezetői. Konkrétan, terminussal!

Harcotokhoz kívánunk összetartást, kitartást és szerencsét!
36.
feher hollo
2010.12.19., vasárnap [01:01]
Helyesirasnak.Az egy dolog,hogy tobb 10ezer euros cuccot kell megvenni,de azt be is kell tenni valahova,ami minimum egy 2 szobas foldszinti lakas,hoppacska.Tudom,majd megmondjak,akkor minek kell( fog-)orvosnak menni,de aki ilyet kerdez,azzal mar baj van.Igy is az a tendencia,hogy mennek el az orvosok,ebbol az tulfejlesztett orszagbol,nincs kihivas,sok a penz,minden tokeletes.Ugye?
35.
helyesiras
2010.12.18., szombat [18:30]
Nem tisztem a vegyészek, mérnökök, biológusok (tanárok, tanítók stb)ellen beszélni. Sőt. Messze nem rájuk gondoltam.
Az orvosi esküről csak annyit, hogy a közhiedelemmel ellentétben, már rég nem a hippokráteszi esküt mondják a végzős medikusok, hanem a genfi fogadalom hangzik el a záróünnepségeken. nincs eskü.
Feher hollonak igaza van, csak a minimalis egészségügyi normáknak megfelelő berendezés több 10 ezer euró, és ezután jön a fejlesztés, mert ha nem használod a modern technika vívmányait egyből "getto" szintűnek (anonim 29) minősítik a munkádat. De azt persze senki nem kérdezi, hogy fiatalon hogyan és miből lehet elindulni, sok mindenről le kell mondani, ezt senki nem nézi, mindig mindenki az esküt hangoztatja, de amikor 30 évesen (6 év egyetem+3-5 év rezidens status után) még se lakásod, se családod, csak esetleg banki adósságot és egy szakorvosi papírod van, egy picit másként tekintesz azokra, akik 3 éves gyorstalpaló egyetemi diplomákkal megmondják, hogy mit és hogyan.
A marosvásárhelyen végzettekről azonban köztudott mégha "legetto"-zzák is őket, hogy a legeldugottabb faluban is pont úgy megállják a helyüket, mint az óceánon túli modern kutatóközpontokban.
34.
Anonim
2010.12.18., szombat [16:45]
Hol tartana ma az orvostudomány ha nem lettek volna fizikusok, vegyészek, mérnökök, biológusok stb.? Nem kell a más szakmáját leszólni. Mindenkinek megvan a helye és szerepe a társadalomban és jó lenne ha egyesek nem várnák el, hogy istenítsék őket azért, mert ők elvégezték az orvosit. De azért a híres esküjüket nem igazán igyekeznek betartani.
33.
Gyimesvőlgyi
2010.12.18., szombat [14:53]
Egy 2003-as unios normáról van szó.Azon vitatkozni,hogy az egyetem igy vagy ugy,hogy a protézis,hogy a helyes irás stb. nem viszi elöbbre a megoldást./Még az én hozzaszolásom sem/. Szerintem 2003-tol mostanig volt idő bőven a normát tudomásul venni, vitatni,értelmezni.
Ha igy van akkor szerintem célszerübb lenne a fiatalokat arra buzditani, hogy tanuljanak tovább és doktoráljanak le. A parttalan vita /hozzaszólás/ nem visz sehova.
32.
feher hollo
2010.12.18., szombat [14:37]
31snek.Teljes mertekben igazad van.Nekem nincs felsofoku vegzetsegem,nem is lessz,nem vagyok az a nagy ,,tanulos" fajta,de lattam a testveremet tanulni,kuzdeni sok mindenrol lemondani,nem csak 6 even keresztul,mert az orvos ,akarcsak a pap,holtig tanul(.A fogorvosokrol)Ha valaki irigyli a fogorvosoktol a penzt,(mert mindenki csak ezt latja)kerdem en,szerintetek,mennyibe kerul egy fogorvosi rendelo,kb,hany milliardba,es azt a penzt mennyi ido alatt lehet vissza adni a banknak,mert azt nem az allam adja.Roviden ennyi. 29 nek,uzenem,fogat mosni otthon szoktak,nem kell azert fogorvoshoz menni.)))
31.
helyesiras
2010.12.18., szombat [13:36]
Megdöbbentő ez a tudatlanság és műveletlenség, amiről a lenti sorokban olvasni lehet. Már-már bosszantó, hogy hozzá nem értő emberek, holmi "hétvégi tánciskolai" egyetemi diplomákat (lásd:"5 éve járok egyetem +mesteri és nekem se adnak Dr. címet.")fitogtatva osztogatják a tanácsokat. Tudják önök mit jelent felvételizni orvosi/fogorvosi/gyógyszerészeti egyetemre (holott máshol csak le kell adni jelentkezéskor egy dossziét)? Illetve tudja valaki a lenti hozzászólók közül mit jelent végigtanulni a 6 év során egy-egy szessziót? Hogy ne beszéljünk államvizsgáról, rezidensvizsgáról (több ezer oldalas anyag áttanulása után, több mint 10 ezer kérdésből kell készülni, amiből 20% a részarány a vizsgán), szakvizsgáról, kompetenciavizsgákról, főorvosi vizsgákról? ...mert ez Önöknek olyan magas mint a lónak az abc.Egyáltalán tudja valaki, hogy mit jelent tanulni? Mert a hozzászólók nagy többsége még helyesen írni sem tud, amit már egy ötödikes gyermek magasabb szinten művel, mint az itt hozzászólók nagy többsége, tisztelet a kivételnek. Akkor milyen jogon beszélnek itt PHD-ről, MD-ről stb? Anonim 21-nek igaza van, össze nem hasonlítható egy-egy szakon szerzett diploma. Nagyon egyszerű mocskolni, le "fogborbélyozni" a fogorvost, főleg ha a lakosság többsége még helyesen fogat mosni sem tud, nem ismeri a rendszeres fogászati szűrés fontosságát, a fogkefecsere fontosságát stb..
Ha Romániában az a szokás, hogy az orvosi végzettség mellé jár a dr előtag, akkor járjon mindenkinek egyformán: Arról senki nem beszél, hogy míg külföldön 5 év a fogorvosi egyetem időtartama, addig Romániában 6 év. Megváltoztatni valamit csak előre leszegezett, egységes szabályok szerint lehet és nem összevissza..., mint ahogy jellemző erre az országra.
Csak így tovább a mocskolódásban....
...akinek nem inge, ne vegye magára.
Fontoljuk meg Selye János szavait, mielőtt felülnénk valaki véleményére, előbb nézzük meg ki mondta...
30.
Táltos Fecske
2010.12.18., szombat [12:32]
Anonim 29-nek
Rossz fogaidat madnak köszönheted! Gondolom olyan ápolatlan a szád, mint amiket beszélsz! ha kinyítod csupa lófing bomba jön ki belőle!

Na de ez már olyan mély színvonal, hogy többet nem érdemes vitázni veled! Itt most egy ügyről van szó és, aki a széthúzást gyarapítja az nem tisztességes magyar ember, hanem besúgó. Ezeknek a feladatuk, pénzért, hogy széthúzást szítsanak mindenfelé!
Takarodj a portálról Anonim 29 és 25.
29.
Anonim
2010.12.18., szombat [11:22]
Latom begurultatok, sok gyoker :) Am hozzaszolasomat annak fenyeben olvassatok, hogy a rossz fogaim 95 szazalekat a kontar fogborbely kezelesnek koszonhetem, es ezt egy valodi fogORVOS megerositette, aki nem ott nalatok lent a gettoban tanult es praktizal. Ja es meg vagyunk joparan ezen a velemenyen. Ha nektek viszont megfelel amit kaptok, hat csucsuljetek csendesen a mocsarban...:) ha ertitek mire gondolok :D

Anonim 25 voltam
28.
Táltos Kecske
2010.12.17., péntek [16:37]
Anonim 25-nek:
S azt kívánom, hogy 50 éves korodra egyél csak pépet. Az ilyennek aztán a teljes protézis is kár! Az ilyeneknek van pofájuk átmenni a szomszédba, hogy a láynuk esküvőjére kérjék kölcsön a szomszéd protézisát. Aztán másnap a szomszéd, -mert azis az ilyenfélékből való, min te- szívogatja a visszakapott protit és elmerengve mondja, milyen finom lehetett a töltetlékes káposzta.

kell-e még valami Anonim 25?
27.
Lófing Bomba
2010.12.17., péntek [16:30]
Anonim 25-nek
Kívánom nelked, hogy egy ilyen borbély húzza ki a fogadat, vagy a kovács is húzott fogat. Ilyen módon:
-a fog fel volt dagadva és a paci már hülyült meg a fájdalomtól.
-elment a kovácshoz fogatdoktorolni
-megivott félliter pálinkát hirtelen, a "doktor" parancsára
-mikor a homály beállt nála, akkor 2 kemény kovácsinas lefogta
-a kovács kirántott a tüzből egy izzó szenet és a lopatkoláshoz méretezett fogóvl azt rányomta a feldagadt részre
-a betegnek legjobb volt ha hirtelen elájult, de ez nem mindenkinél jött be
-aztán utána már a foghúzás kismiska volt; a beteg aztot mán nemes érezte!

Aztán ajánlanék még neked olcsó fogcsinálást is. Kínában a nagy szegénység miatt praktizálják még most is. A tehetősebb kinaiak, ha meghalnak, akkor a protézisüket kiveszik a szájukból. Ez lassan elég nagy gyüjteménnyé fejlődik. kell még néhány fogó, satu, és sok reszelő. A paciens, ez olyan mint te, az útszélén beleül egy székbe (karosszékbe, te gyengeelméjü) és elkezdik neki bepróbálgatni a protikat. Aztán, amelyik a legjobban megközelíti, azt elkezdik reszelgetni, amig valahogy bepasszol a paci szájába.
nahát az ilyen Anonim 25-ök, ezt akarnák visszaszerezni!
26.
Anonim
2010.12.17., péntek [15:25]
Kicsit vegyel vissza , mert nem vagy tisztaban azzal amirol beszelsz!!!!
Ahoz, hogy FOGORVOS legyen valaki 6 evnyi komoly munka, kuzdelem es tobb 1000 oldal attanulasa szuksegeltetik. Felulbiralni valaki szkami tudasat anelkul, hogy belelatnal nincs jogod sem neked, sem masnak! Ezen gondolkodj el!
Udv
25.
Anonim
2010.12.17., péntek [14:30]
Nem is olyan tul reg, beg a borbely vegezte a fogorvosok bonyolult munkajat :) mondjuk, azota sem fejlodtek valami tul sokat, leszamitva a fajdalomcsillapitast, ami persze nem az o erdemuk. szoval oruljenek, hogy vagyonokat keresnek, (altalaban minosithetetlenul rossz munkaval) es kussoljanak...
24.
Lófing Bomba
2010.12.17., péntek [13:20]
Na és, ha tudnád azt is, hogy a Római Birodalomban eredetileg a doktor a gladiátork edzője volt! Aki persze a sebesülteket, ami mindennapos volt, meg is orvosoolta.

Vagy a dékán az 10 katona vezetője volt és nem egy fakultás vezetője.

Szóval az, hogy az orvosok a doktorok, bizony 2 évezredes múltra tekint vissza, ha nem többre. Mert azon túl már nagy a homály, nincsenek írásos bizonyítékok!

Egyébként erről az esetről értesítettem a Magyar Erőforrás Minisztériumot is!
Tudnak erről a diszkriminációról. Remélem én is, hogy rendeződni fog az ügy, hisz a peticiót Popsor, a dékán is aláírta.
23.
Zzz
2010.12.17., péntek [12:49]
A végzettségek elértéktelenítése, felhítitása az általános politika - a pár évtizede kiadott almérnöki diplomákat már el sem ismerik felsőfokú végzettségként, bezzeg a mai hároméves iskolák már annak számítanak. Valamikor az érettséginek is értéke volt, ma már csak egy papírfecni a sok közül. A négyéves egyetemekből három éves időtöltés lett, ami mesteri nélkül gyakorlatilag semmit sem ér. Az unió ránk tudja nyomni az elvárásait meg a szemetét, csak épp a javadalmazások nem akarnak átjönni...

Úgy tűnik, lassan de biztosan kitalálják, hogy PhD nélkül a doktor sem doktor. Biztosan valami parlamenti karriert befutott bölcsész ajánlotta figyelmükbe a változást, akit nagyon zavart már, hogy a szomszéd néni mindig őt kérdezi, hogy "doktor úr, mi a teendő fejfájás esetén" és eddig sehogy sem tudta megmagyarázni neki, hogy ő nem orvos, hanem a filozófia doktora... Bezzeg a probléma azonnak megoldódna, ha a rendelőkről lekerülne a "Dr" felirat.
22.
Dr. Bubó
2010.12.17., péntek [12:03]
Az orvosi és fogorvosi titulus országonként erősen különböző megítélésű. Nyugati országok többségében (pl. USA, Németország) nem Dr. előtagot viselnek az orvosok, sem a fogorvosok, hanem a már korábban említetteket. Kelet-Európában, így pl. Magyarországon és Romániában is a Dr. előtag törvényesen viselhető, és nincs is ezzel semmi gond. Jelen esetben teljesen egyet értek az idézett ügyvédi állásfoglalással, miszerint ez egy félrefordítás, és értelmetlen a fogorvosoktól a Dr. előtagot megvonni, illetve ha mégis akkor az általános orvosoktól is meg kellene. Ha másoljuk a nyugati modellt, akkor ne csak félig tegyük azt :)
Ha engem kérdezel, ez a dolog rendeződi fog, és mindenki viselheti tovább az orvos- ill fogorvosdoktori címét, ami - hangsúlyozom - nem egy PhD akadémiai fokozatot takar.
21.
Anonim20
2010.12.17., péntek [09:27]
Ejj, milyen jó, hogy vannak olyan emberek is, akik nem jártak orvosit/fogorvosit, mert most tudnak a doktori cím ellen kommentelni.... Én Marosvásárhelyen végeztem műszakit, (egy olyan városban, ahol az egyetemisták többsége orvosira jár), és teljes mértékben egyetértek beglacka hozzászólásával. Az orvosisok a diplomájukért sokkal jobban meg kellett dolgozzanak, mint pl a műszakisok (a magánegyetemes közgázt vagy pszichológiát ne is említsem).
Lófing Bombának is igaza van abban, hogy az aacheni műegyetem nem hasonlítható a kolozsvári UTC-vel, de ezt nagyon jól tudják a fejvadászok is, és soha nem lesznek egy mércével mérve az Aachenben doktoráltak a kolozsváriakkal. És a diák is ennek tudatában, és persze LEHTŐSÉGEIHEZ MÉRTEN választ tanintézményt.
20.
B-Zsolt
2010.12.17., péntek [09:07]
Kedves Dr. bubo. Mindezen leírt fokokozatok kapcsán igazad van csak akkor mivel magyarázod azt hogy az eddigi végzős fogorvosok névtábláján, névjegykártyáján, a Dr. titulus szerepelt és nem az MD. Én még úgy is ritkán találkoztam feltüntetve, hogy Dr. med stb. Ehelyett Dr. Xy.
19.
almafa
2010.12.17., péntek [08:28]
Azt hiszem mar mas is felhivta a figyelmedet, de en is mondom: a torveny anno 2003 -ban lepett ervenybe, kovetkezeskepp az idei vegzosok mar ugy kezdtek az egyetemet, hogy az illeto torveny ervenyben volt... tehat nincs semmi szerzodesszegesrol szo. Diszkriminacio este esetleg fennall, (hogy miert csak a fogorvosisoknak toroltek el), ezt ugy lehetne orvosolni, hogy egysegesen eltorolni minden alapszak elvegzese utan jaro diplomarol ezt a titulust.
18.
Dr. Bubó
2010.12.17., péntek [02:48]
Ajánlom figyelmetekbe a foglalkozásdoktori címet, amely az EU- és a világ több országában is használatos, és természetesen semmi köze a PhD akadémiai fokozathoz!
lásd: http://hu.wikipedia.org/wiki/Doktor%C3%A1tus
Ilyen például az MD (Medical Doctor), ami az orvosi alapképzés után jár, továbbá a DMD (Doctor of Dental Medicine), stb.
A fentiek semmiképp nem keverendők az MIT, vagy akár az Aachen-i egyetemen szerzett PhD. fokozattal. Természetesen orvosoknak is ugyanúgy lehetséges akadémiai fokozatot szerezni, és sokan meg is teszik, mely esetben "Dr. X Y PhD"-re változik a titulusuk. Viszont ha csak PhD-vel lehetne a "Dr." előtagot viselni akkor a Csíkszeredai Megyei Korházban nagyon kevés "doktor" kezelne betegeket :)
Mellesleg "Dr House" is csak HOUSE MD, eredeti nyelven :D
17.
Lófing Bomba
2010.12.17., péntek [02:02]
Ez az általad is kívánt örömteli állapot be fog következni. Hisz a törvények már EU-szerte készen vannak. Csak helyesen kell alkalmazni őket.
Merthanem, akkor kitörhet a nagy-büdös vita. Ugyanis elkezdődhet a harc, hogy -tegyük fel- te megszerzel egy román egyetemi doktori címet, miután lebütyköltél 5 évet, hogy orvosi-mérnöki diplomához juss. Aztán jön az amerikai a MIT-ről, vagy az Aacheni Egyetemről és azt mondja neked, húzz el a turóba ezzel a doktori titulussal, mert kutyakakit sem ér.
Nagy nívóbeli különbségek vannak egy Aachen-i Müegyetem és egy Kolozsvári között! Tehát az aacheni doktori diplomás jogosan háborodna fel.
Tehát újra írom, hogy koncentráljunk egyelőre az alább írtakra:
-a rektor szerződésszegést és diszkriminációt követett el a fogorvosi diákokkal szemben. S ezt orvosolni kell egyelőre most!
16.
beglacka
2010.12.16., csütörtök [23:30]
Végezzetek el egy orvosi egyetemet és utána megkérdezlek, kedves hagyományfelrúgó -doktori cím sajnáló - irigy kommentálók. Nemtudom ki hogyvan vele de úgy gondolom sokkal egyszerűbb pl. kommunikációból, antropológiából, szociológiából vagy fene tudja miből ledoktorizni mint egy fél orvosi - fogorvosi - egyetemet elvégezni. Mondom azt, hogy nem vagyok egyik sem, csupán barátaim révén belelátásom van hogyan működnek. Igenis elég nagy hozzáállás meg igen sok tanulás szükségeltetik, hogy valaki a végére érjen. Személy szerint ha már csak a doktori cím motiválna, sokkal inkább kezdenék elölről egy egyetemet mintsem fogorvosira menjek. Sokkal nehezebb az utóbbi. Más kérdés, hogy esetünkben tényleg szerződésszegés esete áll fenn. Legalábbis nagyon úgy tűnik.
15.
almafa
2010.12.16., csütörtök [22:31]
Tisztazzuk vegre: a PhD fokozat csak annak jar aki ledoktoralt. Semmilyen alapszintu egyetemi kepzes utan nem szabadna a doktori fokozattal kapcsolatos fogalmak megjelenjenek a diploman (gondolok itt elsosorban az orvosi, fogorvosi meg a jogi egyetemet vegzettekre).
PhD nelkul az orvos is ugyanugy, mint egy mernok vagy egy bolcsesz: sima egyetemet vegzett polgar...
Akinek doktori cim kell az csinalja meg a doktoratust, legyenek a szaktaruleten tudomanyos eredmenyei, s akkor lehet buszken hasznalni a Dr. cimet a nev elott....
14.
Lófing Bomba
2010.12.16., csütörtök [22:25]
Anonim 13, te meg olvasd el a petitioban felsorolt törvényeket:

http://www.autotip.ro/petitie/

Esetleg beszélj személyesen Kincses Előd nemzetközi jogásszal és ügyvéddel.
13.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [22:00]
Lofing Bomba legyszives olvasd el meg egyszer a fenti cikket figyelmesen mert ott irja hogy mikor lepett eletbe a torveny( 2003 ).Tehat amikor elkeztek a halgatok az egyetemet a torveny ervenybe volt.
12.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [21:35]
Énszerintem, azon a cetlin írhat ki a "doktor" CSONTKOVÁCS titulust is, mert úgyis a munkája után fogják az emberek értékelni.
11.
Lófing Bomba
2010.12.16., csütörtök [18:43]
Az eu VALÓBAN BE AKARJA VEZETNI, ÉS JÓL TESZI, HOGY SENKI SEM KAPJON AZ egyetemi diplomájával doktori titulust. de mint alább írtam itt diszkrimináció és szerződésszegés esete áll fenn.
Ha egyszer ugy kezdted el az egyetemet, hogyí dr. fogorvoként végzel, akkor az kell álljon a diplomán.

Egyébként ha mérnök vagy, akkor egy német egyetemen még kell 5-6 évet bütykölj, minimum, hogy hozzajuss a dr. cimhez. És nem mindenki jut hozza, aki elkezdte. hanem pl. 10-ből sikerül 1-nek. Az orvosok is külön doktorálniuk kell. De akkor a titutlus már nem egyszerüen csak doktor, hanem PHD MED, vagyis az orvostudományok doktora. Valahogy ezt akarja szabályozni az EU.

Egyelőre a vásárhelyi fogorvos végzősöknek van igazuk. Ismétlem azért mert a rektorjuk:
-diszkriminálta őket és
-szerződésszegésbe esett velük szemben!

Támogassátok őket!
10.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [18:39]
Az orvosin is lehet doktorálni, de akkor a hat évre még rá kell húzni néhányat....
9.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [18:31]
Itt nem csak egyszerű címosztogatásról van szó, egy orvosin végzett diáknak a cím teljesen mást jelent, szimbólikus jelentésű...Azért látom igazságtalannak a helyzetet, mert 6 év alatt ők is ugyanazt az anyagot végigmagolták mint az általánosorvosis évfolyamtársaik, és plusszban még tanulták a saját szakukhoz tartozó tantárgyakat. Amúgy a diplomán írja, h. ez nem tudományos fokozat, egyszerű megnevezés ( aminek több száz éves hagyománya van...)
Igen, egyféle diszkriminációról van szó.
8.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [18:22]
Tudomásom szerint sehol nem adnak "egyből" doktori címet az orvosit végző diákoknak. Amerikában is az "MD" (Medical Doctor) elnevezés terjedt el, ami magyarul orvosdoktort jelent.

A "valódi" PhD doktori cím az teljesen más:

http://en.wikipedia.org/wiki/Doctor_of_Philosophy
7.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [18:17]
"Csak úgy" nem osztogatják senkinek, a tavalyi diplomán lehet látni, amint a cím alatt írja, hogy ez tulajdonképpen nem is egy akadémiai titulus. Az emberek viszont nem fogják tudni megkülönböztetni, hogy mi a különbség a 2009-ben végzett fogorvos között (aki kiírhatja a neve mellé azt a bizonyos két betűt) illetve aki 2010-ben végzett (aki ugye nem írhatja ki): nincs semmilyen különbség, mégcsak szakmailag sem.
6.
B-Zsolt
2010.12.16., csütörtök [17:31]
Ez így igaz ahogy mondod Lófing, de ez már legalább előrelépés abban, hogy mindenkinek csak úgy ne osztogassák a Dr. címet. Tanuljon csak mindenki 3 év egyetem után még 5 évet posztgraduális képzésben és csak akkor kapja meg a Dr. címet.
5.
B-Zsolt
2010.12.16., csütörtök [17:26]
Oh menyél már Anonim 3. Az ilyeneknek mint te soha nincs véleményük csak mindenbe belekötnek, és nem 5 év egyetem te meg tanulj meg értelmezi amíg kötekedsz
( Funkcionális Analfabéta)
4.
Lófing Bomba
2010.12.16., csütörtök [16:32]
Itt nem erről van szó, hogy csak egyetemet végeztek és nem jár nekik sem a dr. cim, mert én is mérnökit végeztem és nekem sem adják, stb.
hanem arról van szó, hogy a fogorvosok 6 év után nem kapnak és az általános orvosok meg kapnak. tehát súlyos diszkrimináció este áll fenn!

A másik súlyos felelőtlensége a miniszernek az, hogyha elkezded az egyetemet, akkor az elkezdés idején érvényes feltételeket az egyetemnek köteles végig vállalni. A sikeres felvételi vizsgáddal te tulajdonképpen aláírtál az egyetemmel egy szerződést, amit mindkét félnek vállania kell.

Amit a tanügyminiszter csinált, az szerződésszegés! És pert lehet akasztani a nyakába. Szokjátok meg végre, hogy az EU-ban vagytok és jogaitokat ki kell követelni még egy olyan szerződésszegő országban is, mint Románia!

Gratulálunk a marosvásárhelyi végzős fogorvosoknak, hogy ezt a protestálási akciót elmerték indítani. peticiót is szerkesztettetek, amit írjatok alá mindnyájan itt:

http://www.autotip.ro/petitie/

Linket küldjétek tovább, mert szükségük van a támogatásra!
3.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [14:34]
Elég nagy baj, hogy 5 éves egyetem után is kifogásolható a helyesírása. Messze még a doktor ...
2.
B-Zsolt
2010.12.16., csütörtök [14:15]
Ez így van tessék PH-D-ni és aztán lehet reklamálni. Én már 5 éve járok egyetem +mesteri és nekem se adnak Dr. címet. Jó hogy rá jöttek.
1.
Anonim
2010.12.16., csütörtök [13:14]
az a Dr. aki megszerezte ezt tudományos fokozatot, a többi "csak " orvos akár tetszik akár nem. Ennyi erővel minden egyetemet végzett a neve elé tehetné a dr jelzőt
Hozzászólások38