2012. február 8., szerda
Ma Aranka napja van

Én vagyok a fogyasztó, kérem tiszteljenek!

Fancsali Attila 2010. szeptember 2., csütörtök 15:44 | Legutolsó módosítás: 2010. szeptember 2., csütörtök 15:48
A kommunizmus öröksége

Valószínű, hogy a kommunizmus idejéből maradt még ránk az, hogy a szolgáltatók, elárusítók úgy érzik, ők vannak értünk, és ők a világ csúcspontjai.

fancsali_attilaTörtént egyszer karácsony tájékán, hogy felültem egy Marosvásárhelyről Udvarhelyre tartó kisautóbuszra. Persze „eu-konform” volt. Fűtéssel, friss újságokkal, még gőzölgő kávéval, amit sztyuárdeszek osztottak szét az ünnepre készülő utasoknak. Vagyishát kis iróniával mondhatnám, hogy azzal az erővel felülhettem volna egy szekérre is, mert ott legalább a ló által termelt pára melengette volna a hidegtől kipirult arcomat. De, ha menni kell, hát menni kell. A szeretet lángjával a lelkemben – és attól melegedve – utaztam egészen Felsősófalváig, ahol megálltunk.

Egy szovátai utazó (aki addig fennhangon próbálta elmagyarázni az élet ügyes-bajos dolgait a sóférnek) befutott a falucska buszmegállója melletti bodégába. Gondoltam, nincs gond, mert ugyebár egy felest bekap, oszt' mehetünk tovább. Tíz perc reszketés után már kissé ideges lettem, és feltettem magamban a kérdést, hogy most az uraság talán kiissza az italkészletet. Akkor egy hírtelevízió helyi stúdiójánál kergettem az interjúalanyokat, így már bennem volt, hogy ami nekem jár, az nekem jár: előrementem és megkérdeztem a sófértől, hogy ugyanbiza miért állunk?

Lett is nagy nemulass. Hogy én, hogy merem megkérdezni, hogy miért állunk? Mit gondolok, neki nincs más dolga? Hogy kinek hiszem én magam, a főnökének, hogy felelősségre vonom? Mondom, hogy nem hiszem én senkinek magam, de azt tudom, hogy én vagyok a KLIENS, és így mint fizető utas, igenis szeretném tudni, hogy miért állunk már egy ideje. Újabb hosszú monológ következett a sófértől, hogy hagyjuk őt békén, mert neki otthon van főnöke, és különben is időben vagyunk. Mivel láttam nincs kivel beszélni, visszamentem a helyemre.

Ehhez hasonló dolgok történnek nálunkfele az üzletekben is. Sok esetben az eladók elfelejtik, hogy nem a kommunizmusban élünk, és nem vagyunk rászorulva arra, hogy tőlük vásároljunk – elkölthetjük a pénzünket máshol is. Nagyon kevés az az elárusító, aki nem úgy köszönt az üzletben, hogy „Cse vréj”, hanem, hogy „Bunö Zia”, vagy „Jó napot”, esetleg „Poftic/Tessék”. Eddig egyetlen olyan üzletben voltam, ahol ténylegesen megdöbbentem. Egy cipőforgalmazó helyi kirendeltségében nézelődtünk a párommal, amikor jött az elárusító – nyájasan megkérdezte, mit szeretnénk, hogyan, majd elment, hogy hozzon nekünk egy lábbelit. Amíg ő a raktárban keresgélt, mi tovább nézelődtünk, erre egy másik ottani alkalmazott is odalépett, ő is megkérdezte, mit szeretnénk. Erre érkezett vissza a raktárból az egyes számú eladó, és rögtön rátámadt a kettesre, hogy mi bizony az ő vásárlói vagyunk, és hagyjon minket békén. Több ilyen kellene, aki harcol, küzd a vásárlókért, és nem csak félvállról dobja oda, hogy „Mi ke'?”

 

Cikk hozzászólás




Hozzászólás száma:    Név:
Biztonsági kód
Elfogadom a hozzászólási szabályzatot
Rendezés: Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: 24  Oldalak:   1
24.
Háromszéki
|
2010-09-24. péntek, 13:29
Anonim 22! Természetesen egyetértek, én es helyi terméket vásárolok, s ha nincs a bótban, akkor köszönöm szépen, nem kérek (mármint a romániaiból)!
Viszont legyünk kicsit őszinték: amikor megveszem a Sepsiszentgyörgyön sült kenyeret, vagy itt készített székely szalámit, akkor (nem kicsit!) rosszul esik, hogy ott írja rajta: Paine de casa secuiasca, ill. Salam secuiesc... Szerény véleményem szerint a helyi termelőknek es lehetne annyi gerincük, hogy ha már kell a reklámfíling (székely), akkor legalább írja ki MAGYARUL!!!
Nos, ezekkel a cégekkel hadakozok én évek óta! Megjegyzem: mind magyar tulajdonú, magyar főnökséggel. Rendszerint 2 variáns van válaszokból:
1. "Romániában élünk, kérem!" - na, ettől szoktam kiakadni, de rendesen... :(
2. "Természetesen Önnek van igaza, köszönjük az észrevételét és alkalmazni fogjuk a kétnyelvű feliratokat!" - aztán természetesen nem lesz belőle semmi...

Nos, én es üzletben dolgozom, ismerem a cikk témájához kötődő mindkét oldalt. Eladóként próbálok kedves, segítőkész lenni a kliensekkel, de amikor egymás után 8 nénike jön be, leszedet mindent és ott sopánkodik nekem órákig, hogy milyen kevés a nyugdíj, milyen rossz az idő és köszvényes a férje unokatestvérének az anyósának a sógornőjének a lába - nos, ezt idegrendszerrel kibírni megér valamit! Ja, és természetesen nem vásárol, hanem szórakozik, ha már úgyis havonta egyszer jön a postás...

Összegezve: vannak esetek és (bal)esetek! Nem minden fehér, vagy fekete...
23.
megmondó
|
2010-09-10. péntek, 19:57
Na, fiúk-lányok, összeszoroztam a hozzászólók ikúját, oszt elosztottam, meg levontam belőle a a cikkszerzőjét, de még így is csak 75.... run, forrest, run :-))
22.
Anonim
|
2010-09-10. péntek, 18:17
Ebben tökéletesen igazadvan! Mármint abban, hogy válasszuk csak a székely árút (avagy az erdélyi magyart, hogy ne sértődjenek meg nem-székely magyarjaim) mert: 1. jobb, mint az ókirálysági, 2. egészségesebb, 3. Segítjük vele azt a magyar termelőt, 4. következésképpen, lehet, hogy munkahelyeket teremtünk azzal, hogy több ilyen árút vásárolunk. S az pedig nekünk, mindannyiunknak jó.
21.
Gőgösgúnár
|
2010-09-10. péntek, 13:17
20.
egy szekely
|
2010-09-09. csütörtök, 23:49
Lehet ezt ragozni szazfele,mindenkinek igaza van ,de csak sorban.Egy elarusitotol evarja az ember,hogy legyen kedves,mosolyogjon(tudjon magyarul),stb.De azok a vasarlok,v. fogyasztok es gondolok itt a nagykepu,urhatnam emberkekre,akik olyan ironikus kommenteket tudnak produkalni,es ontelten vigyorogni,meg kellene probaljak,napi 15-16 orat labon allva,kajaszunet nelkul,egy ordito fonok mellett,minimalberert legalabb egy felevet eltolteni.Olyan kriteriumoknak megfelelni,mint pl:jo stresszbiro,teherbiro kepesseg,rugalmas munkaprogramhoz valo alkalmazkodas,stb.Vagyis magyarul:itt kelj,itt fekudj,szabadsagra ne menj, a csaladoddal ne torodj(ha van).Csak akkor alkalmaznak,ha nem akarsz a kozeljovoben ferjhez menni,vagy ha nem akarsz gyereket csinalni,stb.Es ez csak egy toredeke ennek az egesz kizsakmanyolo kapitalista eletmodnak.S aztan bemegyunk az uzletbe,es a fiatal kiszolgalolanynak flegmatikusan eloterjesztjuk,hogy mi annak a rud szalaminak a kozepebol kerunk harom szeletet!Es most azonnal,mert mi sietunk,es mert mi vagyunk a kliens.Mindenekelott nem szabadna elfelejteni,hogy emberek legyunk,fuggetlenul,hogy a pultnak melyik felen allunk.Sajnos nem Svajcban elunk,hiaba vannak svajci elvarasaink.
19.
Anonim
|
2010-09-08. szerda, 09:04
Pofája van a lónak s neked, kedves beképzelt barom-fi gedeon koma :-))
18.
kalacs
|
2010-09-07. kedd, 22:58
A baj az ,hogy senki nem szol semmit amikor " egyetemi tanár aláz meg vizsgán, vagy az orvos a kórházban".Miota elfogadott viselkedesi norma ez barkitol? Arrol nem beszelve,hogy a tanart/orvost minositi az ahogyan viszonyul a diakhoz/beteghez.
Ebbol kovetkezik,hogy nem szamit,hogy elado vagy egy uzletben vagy eppen vasarlo teged minosit az ahogyan viselkedsz. Nem Romania az egyetlen orszag ahol a kereskedelemben dolgozok faradttak es alul fizetettek. Az USA-ban is minimal berrel fizetett kiszolgalo boven van de ha nem teszenk eleget az eloirasoknak ( koszones, mosoly stb.) akkor szedhetik a satorfajukat es mehetnek mas munkat keresni ahol udvariassag es jo modor nem kotelezo.
17.
Gőgösgúnár
|
2010-09-07. kedd, 22:30
Szerintem be kellene állj a pult mögé és próbáld ki az elárusítói szerepet. Mondjuk napi 12-16 órában, ahogy a legtöbb helyen dolgoznak. Aztán meglátnám a nagy pofádat.
16.
Anonim
|
2010-09-07. kedd, 14:09
Ne a Vészhelyzetből vagy bármely más barom kórházas sorozatból indulj ki, személyesen ismerek jó pár orvost, aki csak lógatja a tökét vagy mereszti a meresztenivalóját egész nap, és a kisujját se mozdítja, amíg nem béleled ki a zsebét, míg például a bevásárlóközpontos kasszáscsajok napi 8-10-12 órán át igenis rabszolgamunkát végeznek, még pisilni se mehetnek ki, ergo nem várhatod el tőlük, hogy még vigyorogjanak is mellé, tehát hagyjuk a pitsába ezt a kettős mércézést!
15.
Anonim
|
2010-09-07. kedd, 13:51
ne rembó

sajnos az van h ha az egyetemi tanar alaz meg, akkor nincsmit pofazz,es ha az orvos,akkor szinten nincs,mert az eleted fugg tole. egyik sincsen rendjen. az elado legyen kedves ,tisztelje a vasarlot,mert amig az orvos egesznap rohangal,mut,stb. addig az elarusito ul a pult mogott es beut egyket szamot a kasszaba,van egy kis kulonbseg.de ettol fuggetlenul az orvosok is odafigyelhetnenek mar arra h h viselkednek,mert nem ok teremtettek a vilagot.kulfoldon az ilyet mint amit itt csinal egy orvos bezarjak.de ezert nem ok a hibasak,hanem az allam.
14.
rembó
|
2010-09-07. kedd, 10:25
Nem deriválom ezt a sok hőbörgést, meg az „én vagyok a fogyasztó, kérem, tiszteljenek”-féle ócska közhelyes baromságot; miért kellene tiszteljenek, csak azért, mert fogyasztó vagy? Az elárusítónak is lehetnek hangulatai, sokkal szimpatikusabb lenne, ha kikergetne az üzletből, mikor épp úgy áll fel neki, mint a megjátszott udvariaskodás meg negédeskedés. Amikor az egyetemi tanár aláz meg vizsgán, vagy az orvos a kórházban, akkor nem pattog senki, ellenben a havi pár száz lejért robotoló kiszolgálókkal mindenki keménykedik. Szánalmas marhák!
13.
katike
|
2010-09-07. kedd, 08:51
hat kerem szepen...nem a Plusot kell tamogatni, hanem a helyi uzleteket, a kisebbeket...az a penz itt marad...munkahelyeket ad az a kis uzlet az ittenieknek es akkor nem lesz sem bunö ziá sem mas roman duma amit nem ertunk meg. ja...es jo ha megnezzuk hol gyartottak azt a termeket, ha lehet Szekelyfoldi termeket kell vasarolni mert olyan kevesen vagyunk...a bukaresti szalamit es a Pitesti-i sajtot van aki megvegye amugy is...
12.
katike
|
2010-09-07. kedd, 08:44
hat ez jo....sajnos igazad van...en is uzletben dolgozok...de barmi is legyen, szem elott tartom, h a vasarlo a legfontosabb...barmi bajom van, mert neha en is erzem ugy magam h elutott egy tehervonat...
11.
Anonim
|
2010-09-06. hétfő, 16:39
érdekelne engem egy bővebb cikk is arrol a bizonyos buszjaratrol,szerintem volna meg mit irni rola,egy egesz rovatot kierdemelhetne. be kene zaratni oket,szegyen, h ilyen autok meg forgalomban vannak,es az is h a duplaja utazik egyszerre a megengedett letszamnak.legyszives szentelj egy egesz cikket nekik ha van kedved , mert "megerdemlik".

gőgösgúnár,ezzel nem mindenki van igy. a nev találó, de az igenyek elternek.mindenkepp jo ha megkerdik mit kerunk szerintem,de utana lelephetnek es hagyhatnak nezelodni nyugodtan:)
10.
Gőgösgúnár
|
2010-09-06. hétfő, 10:39
Kedves Attila

Engem kifejezetten idegesít, ha odajönnek hozzám és megkérdik, hogy mit akarok. Ha meg csak rományul teszik ezt, akkor méginkább. Az egyik elektronikus kütyüboltba rendszeresen visszatérek, és amint belépek a ficsúr rögtön odalép, hogy miben segíthet. Már az első alkalommal megkérdeztem, úgy nézek ki, mint aki segítségre szorul? Ennek ellenére a következő alkalmakkor is ez következett. A negyedik alkalommal megkérdeztem, ha már elmagyaráztam, hogy utálom, ha jön nekem dumálni, akkor mégis miért csinálja. Vonta a válllát, hogy üzletpolitika és a kamerával figyelik, hogy odament-e a klienshez. Én akkor is rühellem. Maradjon szépen a közelben, s ha kérdezek, akkor jöjjön oda, de addik ne tolakodjon oda, mert sértőnek találom. Na ez csak a vásárlók kegyeiért zajló versengéssel kapcsolatban. A többivel egyetértek.
9.
Marketop Aktiv Egyesulet
|
2010-09-06. hétfő, 07:39
Fogyasztovedelmi bejelentest tehetnek a Marketop Aktiv Egyesuletnel is.

www.marketop.ro, office@marketop.ro es a 0266/212434
8.
roz
|
2010-09-04. szombat, 08:32
U i. a cikkhez visszaterve,nem kivanom,hogy az elado a kispenzemet totagast alljon csak annyi tiszteletet adjon amennyit tolem kap es ezzel tobbnyire nincs is kifogasom,oda -vissza kell mukodjon a dolog.
Attol eltekintve biztos,hogy vannak eladok akik nem odavalok ,de vasarlok kozt is akad aki azt gondolja,hogy van egy kis penze es aztan O az ur.
7.
roz
|
2010-09-04. szombat, 08:02
Ez pontosan igy volt szekeludvarhelyen is , a stilus ,a kiszolgalas minden,meg emlitenem az elviselhetetlen hideget is.
A Puls bevasarlasomnak nekem is ezzel orokre befellegzett.
Ilyen visszataszito ,antipatikus, romanositott uzletet meg nem lattam szekelyfoldon.
A gumibotos komondosok pedig jobb lenne mashol tevekenykednek,lehet azt szoktak meg,hogy lopasbol elnek de megnyuktatnam ,hogy itt errefele nem jellemzo a lopas (na jo akad biztosan de kevesebb mertekbe mint ...)
6.
V.JOE
|
2010-09-03. péntek, 11:22
Szept.1 én megnyilt SZ.keresztúron a Plus bevásárló központ . Na gondoltam benézünk egy kicsit lám milyen árak vannak ,és főleg milyen választék .Mikor beléptünk a legszembetünöbb dolog a sok biztonsági őr volt felszerelkezve gumibottal adovevő készülékkel bénitó spryel stb.Nosza gondoltam ez igy kell hogy legyen amilyen időket élünk mostanság! Vásároltunk egypár dolgot és igyekeztünk a kasszához fizetni amikor az illető kasszás hölgy illedelmesen Bunö Searát köszönt,kifizettük a kifizetni valot és akkor jött a meglepetés ! Se szó se beszéd beleturkált a feleségem táskájába jól kiforgatta ,és a meglepetéstől megdöbbenve szová hoztam hogy miféle eljárás ez ,azzal érvelt itt már magyarul ,hogy ő megkell nézze a táskát mivel az benne volt a bevásárló szekérben! A bejáratnál sehol nem láttam kiirva hogy lekellene rakni a táskákat ,és a másik dolog a sok biztonsági őr akkor miért van hiszen olyan argus szemmel figyeltek mindenkit hogy észre kellett volna vegyék esetleg ha szándékomban állt volna valamit eltulajdonitani jogtalanul!!Máskülönben minden sarok bevan kamerázva ! Legalább a kasszásnő annyit mondhatott volna elnézést de belenyulok a táskájába hölgyem ,ha egyáltalán joga lett volna rá! Én személy szerint többet nem vásárolok itt ,lehet hogy az ottani illetékesnek kellett volna szolnom de nem akartam konfliktussal elrontani a napomat !!!!
5.
Seherezade
|
2010-09-03. péntek, 10:32
Engem a fent leírtakon túl az bosszant, amikor záróra előtt fél órával már fel van mosva,és az eladó kisasszony majd átdöf a szemével, ha átsétálok rajta. Megértem én, hogy szeretne hamarabb hazaérni, de nem hiszem, hogy ne lenne erre más megoldás.
4.
Anonim
|
2010-09-03. péntek, 09:54
Az eladás művészet, és nem minden vásárlónak van szüksége arra, hogy hajbakapjanak rajta az eladók. Viszont a kedves vásárlónak is emberként kellene tisztelje az eladót. Mint eladó több tapasztalatom van arról, hogy egy egy vásárló kihasználva ezt az elvet, hogy ő fizet ő az úr, egy kicsitt másképp értelmezi az uraság fogalmát. És ne is beszéljünk a záróra utánni betoppanásról , hogy még csak ezt vagy azt kérek. A cikk első részével teljesen egyetértek, buszos utazásaim során nekem is voltak hasonló élményeim. A legfájóbb az amikor az OW soföre kioktatott a határ előtt, hogy ha a határőrök kérdezik akkor a kollégája most tért vissza, és ha az uticélunkról érdeklődnek, akkor Nyíregyházára megyünk. holott Budapest volt az úticélunk. Tehát nemcsak az elaóink szoruknak nevelésre, hanam egy egy vásárlóra is ráférne a kúlturáltabb magatartás
3.
B-Zsolt
|
2010-09-03. péntek, 08:54
Tisztelt Attila

Örömmel olvasom és még jobban örülök annak,hogy a sok média szemét közzött néha jól átlátott és igaz megfogalmazott dolgokat is olvashatunk. Igen azt mondták nem a "Kommunizmus volt nehéz és rosz hanem ami utána következik"
2.
Donkersingel
|
2010-09-02. csütörtök, 20:14
Nagyon tetszett a cikk és igaza van.
1.
Anonim
|
2010-09-02. csütörtök, 17:06
"Több ilyen kellene, aki harcol, küzd a vásárlókért"

Teljesen egyetértek.
Még több olyan kellene, aki - mikor látja/hallja,hová tartozom - nem azt mondja csakazértis: "Buna ziua" hanem azt: "Jó napot!"...
Találatok: 24  Oldalak:   1
1 EUR 4.35 RON
1 USD 3.31 RON
1 GBP 5.23 RON
100 HUF 1.49 RON
1 XAU 183.00 RON
=

Hirdetés

Csíkszereda

Kedd
éjszaka

Borús
Szerda

Borús
Szerda
éjszaka

Helyenként felhős
Min: -13 °CMax: -7 °CMin: -21 °C

Székelyudvarhely

Kedd
éjszaka

Borús
Szerda

Borús
Szerda
éjszaka

Helyenként felhős
Min: -19 °CMax: -6 °CMin: -19 °C

Marosvásárhely

Kedd
éjszaka

Borús
Szerda

Borús
Szerda
éjszaka

Helyenként felhős
Min: -10 °CMax: -1 °CMin: -20 °C

Feliratkozás hírlevélre