2012. február 4., szombat
Ma Ráhel, Csenge napja van

Kié a pénz?

Kovács Csaba 2010. február 23., kedd 17:16

kovacs_csabaIsmét sikerült összehozni egy jó kis árnyékbokszolást az erdélyi magyar médiában. Az ürügyet a 2010-es költségvetésből a kisebbségi szervezeteknek kiutalt támogatás adta, amelyet magyar részről az RMDSZ kasszíroz.

Szinte szó szerint egyező módon tálalják lapok a hírt: „Immár hivatalosan is az RMDSZ kasszájába folynak be a romániai magyar közösségnek szánt költségvetési támogatások.” és „(…)hivatalosan is a szövetség kasszájába folynak be azok a költségvetési pénzek, melyeket a kormány a magyarság támogatására szán.” (forrás itt és itt).

A cikkekhez fűzött kommentekben aztán ami a csövön kifér, jön minden: ez bűnszövetkezet, lopás, fúj, szégyen, undorító, de van olyan is, aki inkább a Nagyrománia Pártra bízná a pénzelosztást, mintsem az RMDSZ-re.

Csakhogy (szándékosan húzom az időt, hogy mindenki vehessen egy mély lélegzetet, mielőtt az indulatai ismét felszínre törnek) ezt a pénzt, jelesül 15,18 millió lejt nem a magyar közösségnek, hanem a kisebbségi szervezetnek adja (és adta tavaly is) a kormány. (És amúgy országosan 70 millió lejt a 19 kisebbségi szervezetnek.) Mire? Székházak fenntartására és javítására, fizetésekre, kiadványokra, rendezvényekre, egyszóval a saját tevékenységére. Ez áll a támogatásról szóló kormányhatározatban.(A hivatkozást lásd fent.)

Akkor mi a gond? Hol a törvénytelenség? Milyen pénzt loptak el, sajátítottak ki, használnak fel jogtalanul a pártapparátus fenntartására?

Ja, hogy ez akkor is disznóság, ha törvényes? Mert nem az RMDSZ az egyetlen kisebbségi szervezet? Az erdélyi magyar közösség rég nem egyenlő az RMDSZ-szel?

Hát persze. Csakhogy akkor tessék ez ellen véleményt megfogalmazni, érvelni, tiltakozni. Esetleg – lassan mondom – hasznosabb lenne tenni ez ellen.

A kisebbségi szervezeteknek juttatott pénzt a Nemzeti Kisebbségek Tanácsán keresztül osztják, amelynek csak parlamenti képviselettel rendelkező szervezetek lehetnek tagjai, már a létrejötte, 2001 óta. Ennek jogszerűségét lehet vitatni – erkölcsi alapon, de eredmény csak akkor lesz, ha változtatnak a szabályzón, vagy ha más (magyar) szervezet is bejut a parlamentbe. És ez a kettő nagy valószínűséggel ugyanazt jelenti: azt, hogy szükséges a parlamenti jelenlét.

Az is igaz, hogy az RMDSZ – és nem ártatlanabb a másik 18 kisebbségi szervezet sem, aki már bent van a parlamentben - mindent elkövet, hogy mások ne juthassanak be: utolsó pillanatban megváltoztatják a választási törvényt, rendőrséggel ellenőriztetik a más személyek vagy szervezetek induláshoz aláírásukat adókat, helyi szinten akár zsarolástól, fenyegetéstől sem riadnak vissza, akár meg is tagadják a terembérlést kampányrendezvényekre – de minek sorolni?

Nem mondta senki, hogy egyszerű lesz megtörni a monopolhelyzetet. De hirtelen felindulásból elkövetett szabadszájú kommentekkel, felháborodással vagy akár (félig) megalapozott, de jogos erkölcsi ítéletekkel sem fog ez menni. Munkához kellene látni végre.

 

Cikk hozzászólás




Hozzászólás száma:    Név:
Biztonsági kód
Elfogadom a hozzászólási szabályzatot
Rendezés: Találatok/oldal: Listázási sorrend:
Találatok: 10  Oldalak:   1
10.
Egy székely
|
2010-03-01. hétfő, 13:00
A föld azé, aki megmûveli, a pénz azé,aki megszerzi. Tiszta ügy ez,mint minden az UDMR táján.
9.
Anonim
|
2010-02-28. vasárnap, 17:02
A föld azé, aki megműveli-ugyebár, a pénz azé , aki befizeti, mármint a magyar adófizető. És ki kapja? Egy párt!!! Felháborító!
8.
Anonim
|
2010-02-26. péntek, 14:22
Én nem bánnám, ha lenne legalább eredménye.
7.
csongi
|
2010-02-25. csütörtök, 12:22
S akkor mi van? Tegye fel a kezet, aki nem tudta, hogy korabban a COMMUNITAS alapitvany volt az RMDSZ fo kifizeto helye.
Most egy az egyben az RMDSZ fog osztogatni, ennyivel "vilagosabb" lett a helyzet. A penzeket termeszetesen tovabbra is ugyanazok fogjak megkapni, mint eddig.
Nincs mit ezen csodalkozni, igy mukodik ez az egesz demokratikus vilagban: a politika magahoz koti a szellemi es gazdasagi elitet.
A szellemit a korabban COMMUNITAS most RMDSZ altal elosztott penzekkel - ezek egyebkent atfolynak nehany, RMDSZ vezetok altal grundolt, tovabbi alapitvanyon, illetve az alapitvanyok altal letrehozott KFT-n.
A gazdasagit a kulonfele allami szerzodesekkel es megbizatasokkal, no meg a mar emlitett alapitvanyok es KFT-k altal megrendelt szolgaltatasokkal es munkalatokkal.
Itt nyilvan keverednek is a roman illetve magyar allami forrasokbol szarmazo penzek, es termeszetesen a penz egy reszet ugy vezetik ki a rendszerbol, hogy az valahol visszaterjen es mas celokra felhasznalhato legyen. Ezert (is) vizsgalodott a DNA az RMDSZ-alapitvanyoknal a tavaly, persze ennek a politikai hattere nemileg bonyolultabb.
Vegul a pornepnek, akik a szavazatokat adjak, rendeznek naggyulest, babamtoket, hogy meglegyen a pecseteleshez szukseges indulat.
Meg egyszer mondom: ez vilagszintem elfogadott praxis, tessek pl. utanaolvasni a nagy amerikai es nemet partalapitvanyoknak.
A mi szempontunkbol ez annyiban szar ugy, hogy nincs valasztasi lehetoseg, tehat a penzosztogatassal az egypartrendszert erositik. Tovabba, hogy meg nem alakult ki fuggetlen SIKERES vallalkozoi reteg, aki politikamentes mecenaturat mukodtethetne, mint a hagyomanyos demokraciaban.
KB igy kellett volna megirni ezt a cikket.
6.
Anonim
|
2010-02-24. szerda, 20:05
Akkora aparátusuk van ezeknek országszerte, hogy egy ministérium kismiska mellette. egész iparág ez az udmr és sokan jól meg is élnek belőle
5.
Kovács Csaba
|
2010-02-24. szerda, 15:30
Anonim 4. Megnyugtatom, hogy egy oldalon állunk.Az ön által felvázoltak minden értelmében :-)(Ezen igazából nem tudok mosolyogni, csak a fanyar mosolyra nincs emotikonom.)
4.
Anonim
|
2010-02-24. szerda, 13:51
A pénz a cikkírónál van. Gondolom, azért hagyta ott a pénztelen oldalt, hogy most ő is hozzájuthasson a fránya zsozsóhoz. Kissé ízléstelen, hogy közben ingyen munkára bíztat minket, akik a pénztelen
oldalon maradtunk.
3.
Bódi Sándor
|
2010-02-24. szerda, 01:26
Csak hangosan gondolkodom (mert már álmos vagyok). Bejuthatna más magyar szervezet is, tekintve az 5 százalékos küszöböt? Hacsak a 6-3-as alternatív küszöbbel nem. Sztm már az is elég lenne, ha az ellenzéknek sikerülne ezt a küszöböt veszélyeztetnie az RMDSZ számára.
2.
Kovács Csaba
|
2010-02-23. kedd, 20:00
Tisztelt Anonim. Majd' minden szavával egyetértek. A támogatások jelenlegi elosztását azonban az idézett törvények határozzák meg, még akkor is, ha sem én, sem sokan mások nem értek egyet velük. Ne dugjuk a fejünket a homokba. Az "igenis annak!" indulatát pedig józan, eredményes cselekvésre kell váltani,hogy valóban ne magukra költsék ezt a pénzt.
1.
Anonim
|
2010-02-23. kedd, 18:36
Kovács úr! A többi kisebbség nem választások útján jut a parlamentbe, hanem képviseleti alapon. Ha egy magát szövetségnek nevező szervezet pártként indul a választásokon, akkor PÁRT. Kapjon annyi pénzt, amennyi a pártoknak jár. Több mint tízenöt évig a magyar közösségnek (igenis annak!) a román kormánytól kapott pénzt az EMKE, majd a Communitas kezelte. A mi létszámunk másfél millió, nagy luxus ebből Rmdsz irodákat és fizetéseket támogatni és nem a kultúrát, egyházakat, stb. A pártrendezvények nem kulturális események!
Találatok: 10  Oldalak:   1
1 EUR 4.35 RON
1 USD 3.30 RON
1 GBP 5.23 RON
100 HUF 1.49 RON
1 XAU 186.63 RON
=

Hirdetés

Csíkszereda

Szombat

Hóesés valószínű
Szombat
éjszaka

Hóesés valószínű
Vasárnap

Helyenként felhős
Max: 1 °CMin: -15 °CMax: 2 °C

Székelyudvarhely

Szombat

Hóesés valószínű
Szombat
éjszaka

Hóesés valószínű
Vasárnap

Helyenként felhős
Max: 0 °CMin: -9 °CMax: 1 °C

Marosvásárhely

Szombat

Hóesés valószínű
Szombat
éjszaka

Hóesés valószínű
Vasárnap

Helyenként felhős
Max: 0 °CMin: -8 °CMax: 4 °C

Feliratkozás hírlevélre